W poniedziałek, 19 czerwca rozpoczną się prace, które umożliwią rozpoczęcie przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie.
Spowoduje to wyłączenie – na około dwa tygodnie – wewnętrznych pasów jezdni Trasy Łazienkowskiej nad ulicami Bajońską i Paryską.
Na Saskiej Kępie trwają przygotowania do rozpoczęcia modernizacji wiaduktów Trasy Łazienkowskiej oraz do wykonania zabezpieczeń przed hałasem, którego źródłem jest ruch drogowy w al. Stanów Zjednoczonych.
W poniedziałek, 19 czerwca, po godz. 22:00 wyłączone z ruchu zostaną wewnętrzne pasy na obydwu wiaduktach. Przejezdne pozostaną buspasy oraz po jednym pasie w każdym kierunku dla kierowców indywidualnych. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez około dwa tygodnie i umożliwi wykonanie prac związanych z zabezpieczeniem nasypu znajdującego się w rejonie ul. Bajońskiej. Następnie rozpocznie się rozbiórka i odbudowa wiaduktów.
Na początek wiadukt północny
Jako pierwszy modernizowany będzie wiadukt znajdujący się po stronie północnej. Jego zamknięcie planowane jest w pierwszej połowie lipca. Zostanie wtedy wprowadzony dwukierunkowy ruch dla pojazdów indywidualnych na południowej jezdni al. Stanów Zjednoczonych — od Kanału Wystawowego do wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad Wałem Miedzeszyńskim.
Miejsca, w których pojazdy indywidualne oraz autobusy będą przejeżdżały przez pas dzielący jezdnie al. Stanów Zjednoczonych to przewiązki, które są już gotowe i powstały w czterech lokalizacjach: w rejonie Kanału Wystawowego, ul. Międzynarodowej, ul. Saskiej i w rejonie wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Wał Miedzeszyński.
W trakcie modernizacji pierwszego z wiaduktów – z wyłączeniem okresu niezbędnego na wymianę nawierzchni – autobusy będą nadal jeździły w kierunku centrum jezdnią północną aż do przystanku Saska. Następnie zjadą na stronę południową i znajdujący się tam wiadukt.
Podczas przebudowy wiaduktów Trasy Łazienkowskiej nad ul. Bajońską i Paryską główną drogą objazdową będzie Trasa Siekierkowska. Aby ułatwić kierowcom zjeżdżającym z Trasy Siekierkowskiej włączanie się do ruchu, powstał dodatkowy pas wzdłuż jezdni Wału Miedzeszyńskiego w stronę centrum.
Ochrona akustyczna
Modernizacja wiaduktów Trasy Łazienkowskiej na Saskiej Kępie oznacza budowę dwóch nowych, spełniających wysokie standardy techniczne wiaduktów drogowych nad ul. Bajońską i Paryską. Inwestycja ma również na celu ograniczenie hałasu drogowego w rejonie al. Stanów Zjednoczonych — na odcinku od ul. Bajońskiej do ul. Międzynarodowej powstaną ekrany akustyczne, a na jezdni położona zostanie cicha nawierzchnia.
Zieleń
Dzięki nowemu oświetleniu oraz zmianom w oznakowaniu droga stanie się bezpieczniejsza. Dosadzonych zostanie także ponad 70 drzew, które wraz z drzewami już rosnącymi, utworzą tu obustronne szpalery. Pojawi się blisko 15 tys. dodatkowych krzewów, liczne byliny, pnącza oraz trawniki.
Modernizacja
Wiadukty Trasy Łazienkowskiej nad ul. Paryską i Bajońską są użytkowane od 1974 r. i z powodu złego stanu technicznego wymagają przebudowy. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych, których koszt wynosi 88,7 mln zł, jest firma WARBUD.
Inwestycja potrwa do połowy 2025 r.
Modernizacja wiaduktów nad ul. Paryską i Bajońską jest kolejnym etapem przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowany został most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim. Do marca 2024 r. potrwa przebudowa dwóch wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy parku Agrykola.
Inwestycja uzyskała dofinansowanie z budżetu państwa w kwocie 101 159 257,40 zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Przewidywana całkowita wartość inwestycji to 106 483 428,84 zł.